Interview met Marieke Schellens, verkoopmanager bij Wilma Wonen
Wilma Wonen uit Utrecht realiseert nieuwbouwprojecten met een duidelijke signatuur: elk project begint met een frisse blik en luisterend oor voor de mens, de plek en haar omgeving. Voor de realisatie van haar projecten gaat Wilma Wonen een open dialoog aan met omwonenden, toekomstige bewoners en andere stakeholders. Participatie staat hoog op de agenda bij Wilma Wonen.
Marieke werkt sinds 2,5 jaar bij Wilma Wonen. In haar rol als verkoopmanager heeft zij een brede rol, waarin zij ook communicatieadvies geeft en participatietrajecten coördineert.
“Participatie vind ik interessant. Hoe kan ik vanuit mijn rol bijdragen aan een zo goed mogelijk proces, waarbij we het verwachtingsmanagement van de omwonenden en andere belanghebbenden constant in het oog houden. Daarnaast vind ik de ‘psychologische kant’ van de participatie boeiend. Waarom reageert iemand op een bepaalde manier? Wat is het waarom achter dit gedrag? En hoe kun je daar het best op inspelen? Maar ook het praktisch regelen van de participatie vind ik leuk.”
De keuze voor Parolo
Wilma Wonen maakt al lange tijd gebruik van Parolo en heeft dit platform voor meerdere projecten ingezet. We vroegen Marieke waarom Wilma Wonen destijds ervoor heeft gekozen om Parolo te gaan gebruiken.
“We staan volledig achter de gedachte van Parolo, omdat die heel goed aansluit bij onze visie op participatie. Wees transparant, benaderbaar en eerlijk. Eén platform voor het gehele participatietraject, voor iedereen die het proces nauw wil volgen, sprak ons direct aan. Met Parolo is dit voor planvolgers makkelijk te organiseren.”
Ervaring met Parolo in de praktijk
Inmiddels heeft Wilma Wonen veel werk verzet vanuit Parolo. Wilma Wonen was een van de gebruikers van het eerste uur van Parolo en is nog steeds heel tevreden over het platform. “Parolo doet wat het moet doen en het is eenvoudig in gebruik. Dat krijgen we ook terug van planvolgers. Participanten weten dat ze in Parolo moeten zijn als ze een plan willen volgen of een reactie willen toevoegen. Ik krijg zelfs regelmatig de vraag of ik stukken in Parolo wil uploaden. Het leeft bij de mensen en Parolo draagt ertoe bij dat ze zich betrokken voelen. En dat ze dit vragen is een teken dat het werkt. Daarnaast zijn er ook veel voordelen voor ons. Zo is alle communicatie centraal, wat ook voor ons heel prettig werkt.”
Tip: Manage verwachtingen en gebruik de participatiemeter
Tot slot vroegen we Marieke of ze nog tips heeft voor andere gebruikers van Parolo vanuit de ervaring die ze afgelopen jaren op hebben gedaan.
“Een belangrijk onderdeel van participatie is verwachtingsmanagement. Onze ervaring leert dat, hoewel afspraken misschien nog zo duidelijk lijken, je toch ruis kunt krijgen als je deze verwachtingen niet naar elkaar uitspreekt en valideert. Dit geldt zowel intern voor het projectteam als extern voor omwonenden en gemeenten. Om te kijken of je binnen het projectteam wat betreft participatie op één lijn zit kan je de participatiemeter inzetten. Dit bleek voor ons waardevol, want de participatiemeter liet zien dat er toch onderlinge verschillen waren. Ik vind het interessant deze tool in de toekomst vaker te gebruiken. Ik beveel anderen die participatietrajecten uitvoeren niet alleen Parolo aan, maar ook het gebruik van de participatiemeter.”